SERP – vše co potřebujete vědět!
SERP – vše co potřebujete vědět!
Jako začínající tvůrci webových stránek jste se určitě už setkali s názvem SEO (Search engine optimization), a díky tomu jste narazili na výraz SERP (Search engine results page). Tedy stránka s výsledky internetových vyhledáváčů, které se vám zobrazí na váš dotaz či klíčové slovo
Také určitě víte, že o SERP rozhoduje SEO, a to jak správně stránku pomocí SEO optimalizujete. To ovšem neznamená, že by stránka na stejný dotaz byla vždy stejná. Když bychom vzali dva uživatele, kdy jeden bude v Praze a druhý v Ostravě a oba zadají stejný dotaz, tak se jim s největší pravděpodobností zobrazí jiné výsledky.
Také záleží na tom, co konkrétně hledáte. Například na dotaz „Oprava televizí v okolí“ najdete definitivně jiné výsledky, ale i kdybyste zadali například dotaz „Trenéři fitness“, tak se vám nejspíš zobrazí sice jiné výsledky, ale mnoho odkazů bude podobných, jelikož bude SERP obsahovat i placenou reklamu, která bude nejspíš podobná a také organické výsledky na stránky, které budou kvalitně optimalizovány a jsou relevantní na tento dotaz.
SERP rozhoduje o návštěvnosti.
Díky umístnění na předních příčkách v SERP získáte předpoklad k vyšší návštěvnosti vašich webových stránek. Vyhledávač vám nabídne nejvhodnější výsledky na dotaz, který zadáte.
Proto je někdy zbytečné snažit se o první příčku na dané klíčové slovo, protože každému se zobrazí výsledek jiný a navíc také často nejdříve sonduje jak si například vybrat nové cyklistické kolo, než aby ihned kliknul na první odkaz, který odkazuje na obchod s tímto sortimentem.
V tomto výsledku SERP najdete také různý obsah. Může se jednat o text, obrázky, videa a podobně. Standardně se na jedné SERP zobrazí směsice organických výsledků a placené reklamy. První pozice 1-5 bývají běžně placenou reklamou a první výsledek organického vyhledávání se zobrazí až pod těmito reklamami.
Nezaplatíš nezískáš návštěvnost?
Není pravda, kterou tvrdí některé PPC (reklama: Pay Per Click) agentury, že bez placené reklamy se moc daleko nedostanete. To je někdy právě naopak. Díky organickému vyhledávání, kam se dostanete díky důvěryhodnějšímu obsahu bez placených výsledků, je větší pravděpodobnost, že vám bude také více důvěřovat zákazník. Ten si může říci, že ti kteří si reklamu zaplatili si jí prostě jen zaplatili a není nic, čemu by měl důvěřovat. Pokud se tedy dostanete do první stránky vyhledávání se svým odkazem, tak budete mít s největší pravděpodobností vyšší návštěvnost, než kdybyste utratili tisíce pouze za reklamu.
Jak to tedy funguje?
Placené reklamy se realizují prostřednictvím PPC systémů, přičemž jejich pozice závisí na výši nastavené CPC (cost per click) a kvalitativním skóre. To zahrnuje očekávanou míru prokliků, relevanci reklamy, dojem ze vstupní stránky, očekávaný přínos reklamních rozšíření a další faktory.
Výsledky vyhledávání se obecně zobrazují podle míry shody mezi vyhledávacím dotazem uživatele a klíčovými slovy použitými na webu. Dotaz reflektuje potřeby potenciálního zákazníka – může jít o hledaný produkt, konkrétní značku nebo typ výrobku.
Optimalizace pozic směřuje k co nejvyššímu umístění obsahu ve výsledcích vyhledávání. Vyšší pozice zvyšují pravděpodobnost kvalitního prokliku na cílovou stránku (s přihlédnutím k dalším SEO aspektům) a následného dokončení konverze.
Za nejvýhodnější pozici lze považovat tzv. „nultou“ pozici – featured snippet. Dále jsou preferované pozice 1–3, které nabízejí vysoký vizuální dopad. Pozice 4–10 zůstávají součástí první strany SERPu a stále poskytují prostor pro další optimalizaci.
Novinky ve vyhledávání: Google v USA v posledních měsících testuje plynulé scrollování výsledků bez tradičního stránkování. Je otázkou času, kdy (a zda) tuto funkci zavede i na evropském trhu.
Jednotlivé formáty
Výsledky vyhledávání můžeme kromě dělení na organické a placené rozlišovat také podle formátu a umístění. Není nutné spokojit se jen s prostým textem – Google nabízí vizuálně atraktivnější varianty, díky kterým může váš obsah vyniknout a být snáze dohledatelný.
Obrázky
Produktové snímky (tzv. nákupní výsledky) se obvykle zobrazují nad organickými odkazy. Od roku 2009 mohou být umístěny také vpravo – často formou pohyblivého carouselu. Lze je doplnit o cenu, recenze a hodnocení hvězdičkami. Pokud je hledaný výraz příliš obecný a nesměřuje na konkrétní produkt, zobrazují se obecné obrázky z Google Images.
Informační panely a karty
Pokud uživatel vyhledává konkrétní společnost, zobrazují se často panely znalostí či firemní informační karty. Ty čerpají z veřejně dostupných dat, které nelze vždy přímo upravovat. Výjimkou je vaše firemní karta, kde lze upravit kontakt, otevírací dobu, FAQ, nebo přidat recenze.
Local pack
Při mobilním vyhledávání lokálních služeb Google upřednostňuje tzv. local pack – blok s mapou a informacemi o firmách, jako je adresa, web, telefon nebo ceny. Tento formát se zobrazuje nad organickými výsledky a je zásadní pro místní viditelnost.
Videa
Ve výsledcích vyhledávání se často objevují videa, zejména z YouTube, ale i z jiných serverů. Vizuální forma obsahu často zvyšuje míru zaujetí uživatele a podporuje konverze.
Odkazy na podstránky
Při hledání firmy mohou uživatelé narazit na rozšířené odkazy na její podstránky (tzv. sitelinks). Tyto odkazy – až 5-8 ve dvou sloupcích – nejen podporují prokliky, ale zároveň zvyšují důvěryhodnost stránek. Obvykle se zobrazují u TOP 5 organických výsledků.
Featured snippets
Na vrcholu všech možností stojí tzv. featured snippet – privilegovaný výsledek, který zobrazuje výtažek odpovědi na vyhledávaný dotaz. Může mít podobu odstavce, seznamu nebo tabulky a zahrnuje název webu i jeho URL. Získání této tzv. nulté pozice znamená maximální viditelnost a téměř jistý proklik.